Край челата на купестите планини минават облачета, стигат до теб, обгръщат те и заминават. |
О, Боже, та тя е чисто гола! Тялото й е намазано с брокат, който хвърля искри. Бедрата й и изправените й гърди се люлеят в ритъма на барабаните. |
Леят се багри, цветова блясъци, пера, костюми. |
Около един милион долара струват само костюмите и обучението на всяка школа. |
Този карнавал е една вакханалия преди затишието на католическите пости |
Катарзис, по времето на който и най-бедният може да се почувства цар или царица за една нощ |
Алея, която води към Рая |
Тропическа растителност |
Остров „Ита каруса” |
Павилион в ботаническата градина |
За вас пътува и написа: Маргарита
Мартинова
Снимките направи: Станислав
Иванов
Имах една мечта – някой ден
да се разтопя под палещото слънце на Рио де
Жанейро. Понякога и мечтите са генетично заложени – навярно тази е по линия на
одеската ми бабушка.
Но за разлика от моя евентуален прародител Остап Бендер, аз не въздишах заради това, че мъжете
там ходят само с бели панталони, а исках да се уверя - наистина ли жените
танцуват самба съвсем голи, а наоколо им бушуват водопади от викове,
светлини и цветове?
И още – може ли да бъде, костюмите на карнавала да
са по-красиви от тоалетите
на Лакроа и Галиано?
И още – наистина ли сградите са изградени от оникс,
червен гранит и полускъпоценни камъни? Защото друго нямали...
Както се казва – мечтайте за да се сбъднат мечтите ви!
Иначе животът ви ще се състои само от изпълнени планове. В една февруарска
вечер, настанена неудобно в корема на „Джъмбо Джет", излетях за града на
градовете – Рио де Жанейро.
Но който е пътувал знае, че първо
трябва кацнеш в Париж, и чак тогава да отлетиш за Бразилия.
Да провлачиш крак из Париж с... ръчен багаж
Доплатих си за една нощувка във
френската столица и реших да вдишам за пореден път от изискания френски дух и красота. Слязох от автобуса
близо до Триумфалната арка и тръгнах да
си догледам скулптурите на Роден. После продължих към реката. Сена
беше събрала влага и студ край
бреговете си. По кея плаваха корабчета-ресторанти,
препълнени с туристи, вечерящи на
свещи. По „Champs-Élysées" се разхождаха тълпи до среднощ, сякаш беше божи ден. Поизмръзнала от студа и вятъра, започнах да се питам – защо взех толкова
тежък ръчен багаж, та сега трябваше да го влача по булеварди, метро и автобуси.
Какво носих ли? Пълно лятно
снаряжение, като започнеш от чехлите, минеш през джапанките, лятната пола с
волани, жарсената блузка, обици от
раковини и коралов гердан (в Рио
крадели всичко златно по теб - досущ
като у нас). Бях сложила и индийско
дънково яке на цветя, защото си
представях, че в горещата страна всички
ходят пъстроцветни, като папагалчета. Колкото повече ми натежаваше куфарчето, толкова повече с ядосвах на себе си: „Там не може през февруари да е 36
градуса.” А и какво ли щеше да ми стане, ако пристигна в хотел „Централ”, облечена, както съм си
сега. Продължавах да се укорявам и по-късно, когато трябваше да влача малката
си „двуколка" из безумните зали
на аеропорт „Шарл дьо Гол". Летището приличаше на огромен делфинариум
със своите стъклени сводове. То напомняше по модернистичност „Дефанс" - квартала с лунен пейзаж в покрайнините на Париж. Там
небостъргачите бяха или тънки като филии от стъкло, или кръгли като кристални магически топки, или приличащи на огромни прозрачни рубик-кубове.
Под нас 9000 метра, навън минус 55
От коридор на коридор и от изход
на изход, най-накрая се наредих на правилното място - опашката от петстотин презокеански пътници, пътуващи за Рио де
Жанейро.
Не е интересно да ви
разказвам, как съм прекарала
11 часа в корема на
„Джъмбо". Местата в туристическата класа бяха много икономични, между седалките нямаше почти никакво разстояние. Пред
всеки бе монтирано едно малко плазмено телевизорче, което ти показва, че летиш на 9000 метра височина, че температурата вън е минус петдесет и пет градуса (може
би ако случайно ти хрумне да се поразходиш). Върху монитора плуваше кръстче, което показваше къде се намираме. А се
намирахме дълги часове върху една почти безкрайна океанска синева. Ако се
случеше нещо, и спасителните жилетки нямаше да помогнат... Яденето беше на корем - непрекъснато зареден бюфет между двете хранения.
Прелетяхме някъде около шест хиляди мили и кацнахме в Рио с четири часа назад
от парижкото време и с тридесет градуса напред от парижките температури. „С писък” излетях към тоалетната, за да сменя своите топли одежди с онези, летните, от ръчния багаж, дето през
цялото време в Париж ги облъчвах с негативизъм.
Останалата част от малкото ни българско
стадо, което се
разхождаше из Шарл де Гол със свободни ръце, сега изтляваше в собствения си сос.
Бразилците не бързаха за
никъде и един служител обработваше
петстотинте пътника. Когато стигнаха
до нас, аз с последни сили промълвих:
„Карнавал!" Те усмихнато отвърнаха
на паролата също с: „Карнавал!".
И тази единствена дума ме превърна в приятелка, не подлежаща на граничен
контрол...
След час бяхме добре дошли в хотел „Централ" на главната бизнес
улица „Рио
Бранко". Стаите - чисти, банята -
мръсна. Хладилникът - пълен, климатикът - невключен. Това не се траеше. И въпреки всичките предупреждения - да не ходим нощем, за да не бъдем набити,
ограбени и прочие, нашият български батальон се втурна от по-голямата към по-малката жега на среднощен Рио. С рамене, прилепени като при римските кохорти, с тела, готови за
отбрана, ние бавно напредвахме по „Рио Бранко". Подозрително се оглеждахме - някой
тъмен (в
буквалния смисъл на думата) субект да не ни приближи отпред или отзад, докато... се
спънахме в първия „труп". След
секунда - в следващия. И още, и още...
Няма шега, няма майтап - напречно на тротоарите, върху картонени постелки, а и направо на земята, лежаха неподвижно хора, на които само дето им липсваше
номерчето, закачено на палеца на крака. Не че не бяхме чели, как полицията
нощем е разстрелвала малки
бездомници. Но пък тези бяха възрастни!
После разбрахме, че така си спяли.
Работят, работят, а вечер им е скъпо
да вземат превоза до своя „фавел"
(фавели - бедняшки гета, до които
туристическата разходка с джип и
охрана струва 45 долара, как ли пък
няма да ида, и у нас си имаме
„факултето"), затова се тръшват на тротоара. Камъните - топли, нощта - гореща, друго не им трябва.
След драматичното първо запознаване с града, което бе едва ли не
на бегом, се
прибрахме в охладнелите вече стаи и заспахме горчивия
сън на хора, току що прозрели, че са похарчили напразно спестяванията си...
Отгоре изглежда - все едно виждаш Рая
Рио де Жанейро е най-красиво разположеният град в света. Бели небостъргачи,
забодени като кокичета в лехичките между зелени купести планини, бавно се стичат към
прекрасните заливи, поръбени със златния
ситен пясък на плажовете Копакабана, Ипанема и Леблон. Лагуна с
платноходки и двадесеткилометров мост, протегнат през океанските сини води, за
да свърже двете части на града, самолети,
които блестят в небето, вертолети, носещи в утробите си прехласнати туристи. И огромни птици, кръжащи като гигантски лястовици в часовете, когато още
не е паднала звездната нощ. Край
еднопосочни шест лентови булеварди зеленеят високи палми, а в капанчетата край тях момичета и момчета с божествени
тела пият със сламка изстуденото мляко на кокосовите орехи. Някъде в далечината, над цялата прелест на този земен рай,
тридесет и шест метровият гранитен Христос от Корковадо е разперил ръце. Осемстотин
метровата планинска скала, върху която е стъпил, е негов естествен постамент.
Христос се вижда отвсякъде. А стигнеш ли до него - ти виждаш навсякъде. Десет милионният Рио е в краката ти. Океанът е около него. Край челата на купестите планини минават облачета, стигат до теб, обгръщат те и заминават. Огромни фикуси - като стогодишни дъбове, растат
малко по-надолу край линията на влакчето, с което си пристигнал. Тук всичко е направено от гранит и оникс. Както и самия град.
Полускъпоценните камъни са навсякъде - в
поставките на чашите, в облицовките на
фоайетата на престижните хотели, по чантите, по обувките, по сувенирите. За да оцените
още
в началото цялата тази необикновеност,
запомнете
моя съвет: пристигнете ли в Рио, тичайте веднага към хълма Захарната глава, качете се с лифта на неговия 400-метров връх, погледнете града отвисоко, надалеко и във всички посоки. Оттам
нататък
всичко останало ще ви се стори като маловажна подробност от пейзажа. Но извършете
своя малък самостоятелен подвиг, още преди да сте се срещнали с местната фирма
- организатор на престоя ви, за да не
допуснете грешката, която допуснах аз.
Тук няма - „днес", всичко е - „утре”
Москович е името на
човека, който ще ни осигури различните там посещения. И най-важното, билетите за
трите вечери на Карнавала. В сайта
пишеше, че сър Москович притежава петата
по големина в Бразилия туристическа фирма. В едностайния офис на съра обаче заварихме само една секретарка, два компютъра и един телефон.
Самият Москович очевидно беше на повикване. Тогава още не знаех, че за бразилците
всичко е „маняна", което значи - може и утре. Така
че, човекът не бързаше да дойде. Накрая все пак купихме билетите само с двойна надценка. Но на другия ден сърът си изби парите, като продаде на следващата група заблудени българи вместо по 120 по 140 долара същите места, в същия сектор, за същите дати. До края на престоя ни
обаче ядът
ми към Москович мина, защото надцакването и времегубенето, което нарекохме помежду си
„маняна", беше вездесъщо. Беше национален бразилски приоритет - като футбола и карнавала.
Животът течеше с онази бавност, каквато Маркес бе описал в „Сто години
самота". Дори на заминаване
ми се случи почти същото: когато трябваше
да плащам изпитото от заредения хотелски хладилник, тримата служители от
рецепцията се потопиха е едни безкрайни изчисления. Аз в
това време отидох на плаж,
върнах се. Отидох до пристанището да видя най-големия пътнически кораб „Куин Мери 2", върнах се отново. А те
изчисляваха и изчисляваха. Можеше да стане „маняна" и да изпусна самолета. Ставаше
дума за 12 реала в повече,
които отгоре на всичко нямах нищо
против да им дам. Заради тях изпуснах
магазините и пазарувах сувенири от летището на седем пъти по-скъпа цена.
„Пакетирането'' на витрините – срещу народната любов
Денят, изгубен така безславно в очакване на скапаната малка сметка за изпитото от мен, всъщност бе единственият ден от престоя ни, в който банките и магазините бяха напълно „отковани" - можеш да обмениш пари, да купиш обувки, чанта (всичко от истинска кожа). Навярно мислиш, читателю мой, че съм сбъркала думата от горния ред? Че вместо „отворени", съм написала „отковани"? О, съвсем не! Прочети нататък: Това се случи в първия ни петък, вечерта. Разхождайки се по „Рио Бранко", с невярващи очи видяхме, че пред всички големи витрини са стоварени купища летви и работници издигат от тях нещо като залесителни пояси. Хотелската управа с гордост ни обясни, че от утре градът е затворен, закован, едва ли не зазидан, защото... започва карнавалът! Никой няма да работи. Няма да пазарува. Няма да спи. Всички ще играят самба, ще свирят, ще пеят, ще се разхождат с маски и костюмирани.
Нея нощ ме събудиха
музика и
викове. Море от танцуващи хора се плискаше по „Рио Бранко" точно под прозорците ни. Платформи с
високоговорители, на които някогашните
сини митинги в София
са бледо подобие, раздираха нощта. Едни групи бяха в
живописни облекла. Други - полуголи.
Трети - полуоблечени. Но най-важното - подскачащи.
Един карнавал гледал - друг го окрал
На другата сутрин ми разказаха, че двама съпрузи, от
друга група, почувствали неудържимо желание да слязат долу и да се смесят с тълпата, за да изпитат
тяло в тяло усещането за всенародно
веселие. В един момент обаче мъжът
усетил и нещо друго - чуждо тяло в собствения си джоб. Оказало се, че това е пребъркващата
го ръка на тъмен танцуващ
бразилец. Нашенецът стиснал грабливите пръсти, а пръстите стискали портфейла му. И точно когато българинът бил близо до победата в тази разновидност на канадската
борба, танцуващият самба напръскал очите му с пяна и избягал с трофея си. „Първият сноп падна” – както казваха някога по
телевизията. Обещах си да бъда много внимателна.
И така под прозореца ни пет нощи народът вилнееше. Но витрините на „Рио Бранко" бяха заковани с два и половина метрови прегради и постоянно
запокитваните празни бутилки от бира се удряха тъпо в дъските, без да счупят ни едно стъкло. На шестия ден улицата беше разкована и изглеждаше почти като
нова.
Ние
обаче не се смесихме с народа. А като тузари си поръчвахме
такси (през този период всички дънеха само на
двойна тарифа) и стискайки нашите красиви гланцирани
билети с магнитни ленти, всяка една от вечерите минавахме през
три щателни проверки, където и папагал не можеше да прехвръкне. После получавахме рекламни кърпи, списания и презервативи и час и половина по-рано от уреченото време сядахме върху амфитеатралните циментови стъпала на сравнително евтиния ни сто и двадесет доларов сектор на Самбодрума.
Горе – вавилонско стълпотворение,
долу
- ангелско дефиле
Валеше дъжд. Спираше. Веднага изсъхвахме. Пак валеше.
Пак изсъхвахме. Сауна. Носачи с огромни кашони, пълни с кола и бира, преминаваха през морето от хорски глави, както Мойсей е разцепвал Мъртво море. В началото се оглеждахме страхливо за фотоапаратите и камерите си, но около нас
повечето бяха успокоително светлокожи. Имаше
студенти, пристигнали от Европа барабар със
спалните си чували, като щяха да си
заминат сутринта направо оттук. На
по-горните редове седяха и китайци, и мексиканци, и индианци. Някои гушкаха пеленачета. Но в момента, когато музиката по говорителите гръмваше,
прожекторите образуваха свод над Самбодрума, а илюминациите затрещяваха
като обезумели картечници, всички скачаха прави и разкършваха
снага в ритъма на самбата. В девет часа вечерта дефилирането на школите започваше и оттам нататък нямаше да видите някой седнал
в течение на осем часа.
Дефилето тръгваше от предния край.
Отпред вървяха ръководните кадри в дълъг строен ред. След тях бяха знаменосците. После - децата. Също както у
нас на първомайските паради. Но приликата свършваше до момента, в който се задаваше платформата на съответната школа. Обикновено тя е тематично украсена - посвещава
се на мира, на цветята, на победата над робството, на войната, на опазването на природата, на научните открития на века. И т.н.
Огромни каширани фигури на коне, кучета, гладиатори, гъсеници, тигри и пр. И всички движат очи и въртят глави. А около тях, целите в паунови пера, в
костюми, които създават илюзия за преливащи се цветови вълни, със стилизирани маски,
изработени майсторски, разкошно и прецизно,
с гънещи се тела в ритъма на гърмящата по могъщите уредби самба, дефилират
участниците в школите.
Голотата - по-красива и от най-красивите костюми
О, боже,
та тя е чисто гола - тази на върха на платформата! Тялото й е намазано с брокат, който хвърля
искри. Бедрата й и
изправените й гърди
се люлеят в ритъма на барабаните. Върху главата си има диадема от пера. Нозете й са обути в сандали поне с десет сантиметрова платформа и двадесет сантиметрови
токове. Как се задържа върху тях? И как не
пада от високата
шест метра площадка?
Ето и другата,
която танцува пред платформата. И тя е само по плът и по пера. И какви пера! И каква плът! Тук силикона сам Господ го е сложил. Няма нужда от
пластичен хирург. И
двете са като
богини. Едната - съвсем черна. Другата - бяла
като шведка. След това идва следващите танцуващи бедра. Отпред - малко брокат, отзад - нещо като прашки. Върху зърната
- залепена по една детелинка. Върху косите - диадемата - като разперена паунова
опашка. Публиката се дере, подскача.
Дефилиращите се покланят и пак
танцуват. Но зад тях приижда нова школа - леят се багри, цветова блясъци, пера, костюми. И няма нещо да е посредствено, да е как да е. (Ами, цяла година само това правят - готвят се! Около един милион долара струват само костюмите и обучението на всяка
школа. По време на карнавала обаче всичко се избива от билети, от реклами. По
триста долара се предлага костюмът -
ако искаш да си го купиш от дадена школа и на дефилето да вървиш на опашката след нея.)
Има групи само с бели
участници. Има и
само с черни танцьори. Трети са смесени.
Както и самите бразилци - предците им са били индианци, негри, французи, португалци (официалният език тук е португалският).
А и този карнавал - и той е едно продължение на някогашните
дионисиеви тържества, и той е една вакханалия преди
затишието на католическите пости. И по-точно бих казала – едно
непостигнато от другите народи сътворяване
на красота - само тук, в Рио! И само
в този момент! Катарзис, по времето на който и най-бедният може
да се почувства цар или царица за една нощ. Нощта, в която той и неговата школа дефилират!
И се попитах: „Би ли живяла тук?"
Взирах се внимателно около себе - какво от карнавала е пренесено в бита и ежедневието на този народ? Пъстротата на
цветовете? Красотата на дрехите? Смелите цветови решения или стилната оригиналност на накитите? Бих казала - почти нищо! Бразилците - и бедни, и богати, ходят облечени в безцветни,
ненатрапващи се дрехи. Няма шарени блузки (аз май бях единствена в моята одежда на големи червени рози, купена от Париж), няма оригинално
изработени бижута по витрините (освен тези със скъпоценни камъни).
Може би единствено в приготвянето на храната са пренесли
този артистизъм. В ресторантите, в
които можеш върху огромна чиния да
поставиш сто вида апетитни ястия и да платиш само според грамажа, гледката е като на цветен пазар. Вкус и
красота! Предлагат и мусака, и боб, и тиквички, и патладжани, и „шопска" салата, и прекрасни риби, и кралски скариди, и леки торти. Хапнах даже плодово кисело мляко „Данон", досущ като у нас. Пих от
чудесната им бира. Накрая се попитах - ако се наложи, би ли живяла в Рио? И си
отговорих почти с – „да”.
Но когато на връщане минах пак през Париж, се
почувствах като блудната
дъщеря, която се е завърнала най-после в уютния си, красив, премислен до всеки детайл, запомнящ се с всяко кътче, дом. Това си беше
Европа! Според мен – гениално сътворената Европа!
В София ежедневието ме погълна -
все едно че никога не бях ходила никъде. Всеки ден нещо дребно ме караше да полагам огромни усилия, за да го преодолея. Напрегнатост и несигурност - и после хепи енд – ето с това си бях свикнала и явно, че колкото и парадоксално да звучи – ми действаше успокояващо.
ПРИКАЗКАТА, КОЯТО СБЪДВА ВСЯКА ГОДИНА ХИЛЯДИ МЕЧТИ - НА БЕДНЯЦИТЕ ОТ ФАВЕЛИТЕ - ДА СЕ ПРЕВЪРНАТ В ПРИНЦОВЕ И ПРИНЦЕСИ, ОБОЖАВАНИ И НОСЕНИ НА РЪЦЕ, АПЛОДИРАНИ И ОКЪПВАНИ ВЪВ ВЪЗТОРГ И ЛЮБОВ, А НА ЗРИТЕЛИТЕ – ДА ИЗЖИВЕЯТ НАЙ-ГОЛЯМОТО ПИРШЕСТВО ЗА ОЧИТЕ И ЕМОЦИИТЕ – КАРНАВАЛА НА САМБОДРУМА – ПРИКАЗКАТА ЗАПОЧНА ДНЕС, В РИО ДИ ЖАНЕЙРО. ЗА СЪЖАЛАНЕНИЕ, ТОЗИ ПЪТ - БЕЗ МЕН.