Представена публикация

СПИСАНИЕ „ВКУСОТИИ В ЧИНИИ“ Е ВЕЧЕ ПО ПАВИЛИОНИТЕ!

Имаме ли нужда от добра вест? Да! - Ето я: "Вкусотии в чинии" - тържество на добрият вкус с повече от 100 рецепти в брой 8 ...

събота, 14 октомври 2023 г.

ДЪЛБОКАТА ПОЕТИЧНА СЛЕДА ОСТАВЕНА ОТ „Течението на безследната вода“ на Валери Вергилов

 



Ако си поет,  тази книга няма да ти даде мира. Ще искаш пак и пак да се върнеш към нея. И все ще се питаш: „Какво е това „умами“, онзи тайнствен вкус, който те кара след всеки стих да се изненадваш, след всяко стихотворение да спираш и да ти се ще да се потопиш отново в изживяването. И оформлението на „Течението на безследната вода“ (издателство „Фабер“) още от първия поглед те вкарва в изживяването, което предстои - ненатрапчиво пастелна твърда корица, заглавие нагънато с леко препокриване на двата реда, напомнящо вълна. Центрирано оформление на стиховете, което разгръща силата на стиха. Баланс между шрифта и кегела на заглавието на стихотворението. И всичко е една хармония, която ти дава възможност да се насладиш на смисъла на мерената реч, която четеш.

Като каква бих определила поезията на Валери Вергилов. Може би модернистите биха я причислили към себе си – но тя не е самоцелно маниерна. Реалистите биха искали да я вкарат в своите редици. Но тя стърчи над тях. Импресионистите биха я дръпнали към своята ефимерност, но нейните импресии не завършват там, дето свършва погледа, а смисълът й продължава да се развива нататък, пронизва епохата, в която поетът живее днес (въпреки че е роден ден във времена, които младите наричат „вчера“) и продължава нататък, много нататък….

Тезите в книгата със стихове на Валери Вергилов „Течението на безследната вода“ са неочаквани, изненадващи, но при дълбок прочит, разбираш желязната им логика. Брутално на пръв поглед е стихотворението „Рождество“. Укор към Богородица - че по-добре да бе изкарала от тялото органите си, отколкото - младенеца. Защото, ако бе останал в нея - тя най-добре би могла да го опази. Теза, за пръв път срещана в литературата, но съпреживявайки кръстните мъки - наистина на човек би могла да му хрумни тази мисъл. Всъщност,  много хора отчаянието си са изричали думите: „По добре да не бях се раждал!“:

Първородният, плът и кръв, въглероден,

шепа трепкаща пресна телесност,

малка жалка отломка от твоята…

Да си беше родила далака,

всеки орган от тебе да беше изкарала,

а него да беше оставила в тялото,

за да го пазиш.

(„Рождество“)

Темите се разширяват спираловидно. От библейски и общочовешки се прехвърлят върху вътрешния сломен свят на личността. В дъното на всяко стихотворение стои по една жестока истина. За кого се отнася отчайващата изповед в „Самотни“? За самотните - изобщо? Или за онази разкъсваща самота на емигранта, която в началото е – защото няма приятели, близки, не познава света около себе си и е изплашен. А в края – защото разбира , че самият себе си е лъгал, че би могъл да постигне повече, получавайки свободата, за която е мечтал: 

Самотни пият киселата бира

в невзрачните ъгли на бара

и с всяка глътка нещо в тях умира

прикривано цигара след цигара.

… от клопката на тялото – без изход,

а тялото – отблъскващо, неискано,

допиват си, отиват си – и нищо,

а много, толкоз много биха искали.

(„Самотни“)

Но по-нататък книгата навлиза все по-навътре и по-навътре в азът на поета. В онова „вътрешно“, което е позволило да се случи „външното“ в живота му. Едно от най-красивите и деликатни любовни стихове е „Хераклиада“. То възпява пробуждането на плътта, все още неосъзнато, носещо белега на онази радост от живота, която срещаме в картините на Жерико. И подсказва тъжната равносметка след години - че, затичани, не сме накарали мига да спре, за да му се насладим с целия плам на младостта си. Всичко това – с фините вътрешни рими, с абсолютния ритъм, замаскиран зад накъсания стих, в който всъщност няма една сричка излишна:

Дъждът се свлече

като мокра кожа от небето,

заля земята ласкаво и спря,

озон полази сладко

с ноздрите и по небцето ми,

а от утробата на облака се пръкна

ново слънце,

проблесна, заискря

и стопли локвите наоколо,

съблякох мокрите си дрехи

и се затичах гол,

изплискан с кал, заливащ се от смях,

незнаещ още ,

нищичко не знаещ,

щастлив и неразбиращ

еректилните капризи на плътта.

Да бях те срещнал там, тогава,

да бях ти подарил това желание

и този първи порив за любов…

(„Хераклиада“)

Усетът за Родина, за роден край и вечната му връзка с паметта, са  филигранно превъплътени в „Дунавски елегии“ - стихотворението, с което е дало и заглавието на книгата – „Течението на безследната вода“. Безследна на пръв поглед вода, която оставя следи завинаги:

Като в неразгадаем сън

на някакъв далечен, диалектен Морз

пристанището се съобщава

с далечното си минало,

и бавно, бавно параходът се отделя

от понтоните на спомена.

По долното течение – Лом, Козлодуй и Русе,

по горното – Радецки Марш, Виенски валсове.

Насам – Ампелиева кръв

налята в Дионисиеви гроздове

из дядовото лозе,

натам – измамата на бляна

и сгънат некролог, забравен в джоба.

Така завинаги

като завръщани и заминаване

тече реката, без значение,

брегът е само временен свидетел

на вечното течение –

течението на безследната вода…

(„Дунавски елегии“)

И макар поетът да повтаря в това стихотворение въпроса – „кой съм, кой съм“, книгата - със всеки стих и всяка дума, дава своя отговор – Той! е поет на съвремието – фин и ненатрапчив лирик, който издълбава русло, по което да текат в паметта ни тези необикновени стихове. И едновременно – един „Скитник между звездите“. И творец, близък до Станислав Лем, който иска да надникне със строфите си в бъдещето на човечеството. Но най-вече е – Валери Вергилов, превърнал всичко под перото си в необикновено, поднебесно изживяване.                                                                      
                                                                                                         Маргарита Мартинова